Afscheid nemen van Ambon! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Lisanne Smit - WaarBenJij.nu Afscheid nemen van Ambon! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Lisanne Smit - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen van Ambon!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 November 2015 | Indonesië, Ambon

Goedemorgen allemaal!

Dit is alweer mijn laatste blog vanuit Ambon! Mijn tas is gepakt en staat klaar om morgen met het vliegtuig naar Lombok te gaan. In mijn vorige blog schreef ik dat het nog de vraag was of het vliegveld open zou zijn vanwege de vulkaanuitbarsting, maar dit is inmiddels allemaal opgelost. We kunnen dus gewoon naar Lombok. Het is toch wel gek dat we deze plek, die de afgelopen maanden ons thuis is geweest, nu gaan verlaten. Voor ons gaat nu het meest avontuurlijke aan deze reis beginnen, het leven uit een backpack! Ik ben heel benieuwd! Maar voordat het zover is, vertel ik jullie eerst nog even over onze laatste weken hier.

Het optreden in de kerk met de kinderen van de Engelse les in Kusu Kusu was erg leuk. De kinderen zongen mooi en we kregen leuke reacties. Zelfs de volgende dag in de angkot kregen we een complimentje dat het zingen met de kinderen zo leuk was geweest.
Afgelopen zondag zijn we, op uitnodiging van een aantal ouders, met alle kinderen van de Engelse les uit Batu Gantung naar het strand gegaan. Toen iedereen op het strand was zijn we begonnen met spelletjes. Na de spelletjes kwamen er allemaal grote pannen met rijst, groente, kip, etc. uit allerlei tassen, tijd voor de maaltijd. Daarna konden we (eindelijk:p) gaan zwemmen! De zee was heel warm. De kinderen (en wij ook) vonden het geweldig. Op de terugweg naar huis zijn we met een aantal kinderen en ouders gestopt om rujak te eten, dat blijft heerlijk hier. Het was echt een geslaagde dag, super leuk!

Op school hebben we afgelopen maandag de presentatie gegeven die we ook al voor het departement van onderwijs hadden gegeven. Op 5 november waren de leerkrachten van ‘onze’ school namelijk niet aanwezig en het leek ons wel heel nuttig dat ook deze leerkrachten de presentatie zouden horen. Ook hier kregen we positieve reacties. De leerkrachten vertelden dat ze veel aan onze adviezen hebben en dat ze er graag wat mee willen doen. Dit vonden Tessa en ik leuk om te horen. We vragen ons wel een beetje af in hoeverre ze er ook daadwerkelijk op school mee aan de slag gaan, maar het is goed dat ze er in ieder geval open voor staan.
Vandaag hebben we afscheid genomen van de kinderen op school. Tessa en ik hadden ballonnen en allerlei knutselspullen meegenomen, zodat de kinderen de ballonnen zelf konden versieren. Er waren vandaag minder kinderen dan normaal op school (het aantal kinderen op school varieert hier werkelijk per dag, nu waren er bijvoorbeeld kinderen met vakantie of vrij omdat hun juf toevallig niet op school was, het kan hier allemaal). Met de kinderen die er waren was het erg leuk en gezellig.

Gisteren hebben we afscheid genomen van de kinderen (en ouders) in Batu Gantung. Ook hiervoor hadden wij gezorgd voor ballonnen en knutselspullen. Daarnaast hebben Tessa en ik getrakteerd op cake met chocopasta en hagelslag. Een aantal kinderen ging nog liedjes voor ons zingen en we zijn door verschillende ouders toegesproken. Als verrassing kregen we allebei een fotolijstje met daarin een groepsfoto die zondag op het strand is gemaakt, ontzettend leuk en lief!

Vanavond gaan we afscheid nemen van de kinderen van de Engelse les in Kusu Kusu en dan zit het er hier echt op. De tijd is heel erg snel gegaan! Het plan is om na Lombok naar de Gili eilanden te gaan en van daaruit gaan Tessa en ik samen naar Bali. Tessa zal daarna nog een aantal weken verder reizen door Indonesië samen met haar vriend. Ik zal op 15 december terugvliegen naar Nederland, daar heb ik ook wel weer veel zin in. Ik heb geen idee hoe het tijdens onze vakantie zal zijn met de mogelijkheden tot het schrijven voor een blog. Misschien schrijf ik er nog eentje vanuit Indonesië, maar anders horen jullie wel weer van me als ik weer in Nederland ben;) Hoe dan ook, tot snel!

Liefs Lisanne

• 25 November 2015 - 12:33

Geertje:

Hoi Lisanne,

leuk dat het op de valreep nog lukte een blog te schrijven. Mooi dat jullie alles goed hebben kunnen afronden. Nu een nieuw avontuur. Heel veel plezier toegewenst!
    Liefs, oma en mama

• 25 November 2015 - 14:18

Do:

dag Lisanne,

wat leuk om nog even te lezen dat het zo positief ontvangen is wat jullie hebben gebracht.
    een hele mooie vakantie toegewenst, goede reis, Do

• 25 November 2015 - 15:12

Wout, Lex En Jennefer:

Hi Lisanne,
    Nou het zoveelste avontuur kan beginnen!
    Geniet er maar van hoor. We horen alle wilde verhalen wel als je weer veilig terug bent in Grunnen.
    Groeten van ons...
    Wout, Lex en Jennefer.

• 30 November 2015 - 21:41

Christien:

Hoi Lisanne, wat heb je prachtig verwoord wat je allemaal mee hebt gemaakt en wat een ervaringen! Nu weer allemaal andere indrukken op jullie backpackreis. Heel veel plezier en tot gauw. Liefs van ons. Christien.