Indonesië update! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Lisanne Smit - WaarBenJij.nu Indonesië update! - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Lisanne Smit - WaarBenJij.nu

Indonesië update!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

31 Oktober 2015 | Indonesië, Ambon

Selamat Siang!

Na een tijdje radiostilte, hier weer een blog van mij. Inmiddels begint de tijd voor ons op Ambon te dringen, we hebben het druk! Naast onze ‘bucketlist’ activiteiten (zoals het bezoeken van het mooiste strand van Ambon, het lopen over de enorme uitgestrekte markt in de stad en het rijden in een becak), zijn er namelijk ook een boel inhoudelijke zaken die gedaan moeten worden tijdens onze resterende 3,5 week op Ambon. We zijn hier tenslotte toch ook om iets nuttigs te doen;) Met dat laatste begin ik vandaag mijn verhaal.

Komende donderdag (5 november) gaan Tessa en ik een presentatie geven op het departement van onderwijs van Ambon over de onderwijsbehoeften van kinderen binnen het speciaal onderwijs. Alle leerkrachten die lesgeven binnen het speciaal onderwijs en een aantal leerkrachten van reguliere scholen worden hiervoor uitgenodigd. De PowerPoint is inmiddels klaar, we zijn erg benieuwd naar de opkomst..!
Tessa en ik zijn vanaf onze komst op Ambon werkzaam op één school voor speciaal onderwijs in Ambon stad. Het gebouw van deze school is eigenlijk totaal ongeschikt. Er is geen schoolpleintje en vaak krijgen er drie klasjes tegelijk les in hetzelfde lokaal. Om een beeld te krijgen van de werkwijze op andere scholen voor speciaal onderwijs (en zo een presentatie te kunnen geven die aansluit bij zo veel mogelijk scholen), zijn we afgelopen week naar twee andere scholen voor speciaal onderwijs gegaan. Erg leuk! Eén van deze scholen heeft een prachtige binnenplaats met allemaal groen, een super mooie omgeving. Ook worden er op deze scholen lessen gegeven waarbij kinderen taarten bakken, knutselen en andere praktische dingen doen. Dit is een heel verschil met ‘onze’ school. Voor onze beeldvorming is het erg goed dat we nu weten dat het speciaal onderwijs elders op Ambon wel degelijk anders wordt vormgegeven.

Naast de activiteiten binnen het onderwijs, houden Tessa en ik ons ook met andere projecten bezig. Eén van deze projecten is het inrichten van een snoezelruimte in een ziekenhuis in Ambon stad waar kinderen met een beperking (bijvoorbeeld autisme of een ernstige verstandelijke beperking) naartoe kunnen. Het is de bedoeling dat ook kinderen die niet in het ziekenhuis zijn opgenomen hier terecht kunnen. Het ziekenhuis is wel wat anders dan een Nederlands ziekenhuis. Het is niet echt steriel te noemen en er is weinig medische apparatuur te zien. Er is een geschikte ruimte om een snoezelruimte van te kunnen maken, maar hier moet nog wel het een en ander aan gedaan worden voordat wij aan de slag kunnen. Hopelijk gaat dat binnenkort gebeuren, zodat wij ook daadwerkelijk iets kunnen gaan doen in deze ruimte.

De Engelse lessen die we geven aan de kinderen in het dorp zijn nog steeds erg leuk. De jongste groep (tot ongeveer 8/9 jaar, schat ik) is een tijdje niet aanwezig geweest, maar sinds deze week zijn ze terug! De oudste groep (rond de 12 jaar) is ontzettend gemotiveerd. Sinds vorige week leren we deze kinderen over werkwoorden. Het is zo leuk om te zien dat ook de stoere jongens in de groep ontzettend trots zijn als wij zeggen dat ze de invuloefening (I …. 12 years old; He …… a brother) helemaal goed hebben gemaakt. Bovendien zijn alle kinderen erg enthousiast over de liedjes die we ze leren. Het favoriete liedje tot nu toe is ‘Who is the king?’ (Voor de enorm geïnteresseerden onder jullie: de eerste hit op youtube is compleet met songtekst. Voor de anderen: geen zorgen, ik zal dit liedje ongetwijfeld ook in Nederland blijven zingen).

Afgelopen maandag hebben Tessa en ik onverwacht (tsja, wat heet onverwacht, er gaan hier geregeld geplande dingen niet door:p) een dag vrij. We besluiten om naar een mooi strand te gaan waar we voor het eerst in de zee zwemmen! Het water is heerlijk en het is heel rustig op het strand. Het is in Indonesië (met uitzonderingen van de toeristische plaatsten, zoals Bali etc.) not done om in bikini te zwemmen. We zwemmen daarom in een hemdje en een lange broek. Dit voelt een beetje gek, maar het zwemmen in zee is erg lekker.

Zaterdag 24 oktober gaan we weer naar een bruiloft, een hele andere dan de vorige. De sfeer is veel losser en het bruidspaar lijkt echt gelukkig, dat is toch wel leuk tijdens zo’n dag. Ook op deze bruiloft zijn er weer mensen die met ons op de foto willen. Zelfs de broer van de bruid vraagt ons om samen met hem op de foto te gaan. Tessa en ik geven tegenwoordig ook onze camera als we deze vraag krijgen. Op die manier krijgen we straks een mooie pagina in ons fotoboek waar foto’s op staan van ons met allemaal vreemde mensen;)

Als laatste zal ik even terugkomen op de vraag van Do over het nieuws van rook door bosbranden. Er zijn inderdaad hevige bosbranden op het eiland Seram. Dit is een groot eiland boven Ambon, ook een onderdeel van de Molukken. De afgelopen weken is het hier op Ambon niet zo zonnig meer, maar we weten niet precies of dit door de rook komt of dat het ‘gewone’ wolken zijn. Het regent hier namelijk ook regelmatig flink sinds een week.. Ik kan dus niet zeggen dat wij echt last van de rook van Seram hebben, maar het zal ongetwijfeld ook over Ambon waaien.

Dank jullie wel voor alle positieve reacties die ik steeds op mijn blogs krijg, heel erg leuk! Ik zal mijn best doen om jullie op de hoogte te blijven houden. Voor vandaag is het weer genoeg geweest. Het is Lutherdag, daarom is er over een half uurtje een kerkdienst. Tessa en ik gaan ons nu klaarmaken om hier naartoe gaan. Tot snel weer!

Liefs Lisanne

• 31 Oktober 2015 - 13:52

Wout, Lex En Jennefer:

Hi, veel succes met de presentatie donderdag! Hopelijk gaat het goed en krijg je mooie reacties. Het zou zo leuk zijn als er ook iets zou blijven hangen van wat jullie aandragen. Aan de inzet zal het vast niet liggen. Nou we gaan hier weer richting Sint Maarten. Ben al weer druk bij Lex op school aan het helpen met de lampions. Dit keer ben ik in de klas aan het helpen met de Mondriaan-lampions. Dus veel pieterpeuterig knip- en snijwerk. Maar ze worden wel weer leuk.
    Verder gaat hier alles zoals altijd. Druk druk druk.
    We missen je wel erg hoor! Geniet er nog maar even van daar!
    Groeten Jennefer, Wout en Lex.

• 31 Oktober 2015 - 14:06

Geertje :

Hallo Lisanne,
    Heel fijn om weer zo'n uitgebreid verslag van je te lezen. Jullie zitten dus wel in the picture, komende donderdag. Lijkt me spannend.
    Ik denk dat jullie echt geluk hebben qua locatie ten opzichte van de bosbranden. Het is jammer dat je onze mooie herfstkleuren nu moet missen maar zo n tripisch strand weegt daar wel teven op, vermoed ik.
    Veel plezier de komende tijd en veel liefs,
    Geertje

• 02 November 2015 - 14:35

Annemie :

Hoi Lisanne, heel veel plezier gewenst in dit grote avontuur. Succes donderdag met je presentatie. Kina en ik vinden het leuk om regelmatig je reisverslag te lezen. Groetjes en liefs van ons.
    Annemie.

• 12 November 2015 - 16:38

Do:

dat zijn mooie projecten waar jullie mee bezig zijn. succes hoor en geniet nog maar even van het bijzondere verblijf.er kwamen voor sint maarten toch nog negen kinderen langs. gelukkig rustig weer dus de lampionnen kwamen goed tot hun recht.
    lieve groeten, Do